Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: SAĞLIKLI BESLENME  (Okunma Sayısı 2241 defa)
B&F
Genel Yönetici
*****

PUANI: 18
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 206


MuTLu ve UmUtLu YaRıNLaRa


Site
« : 13 Mart 2009, 18:27:41 »



SAĞLIKLI BESLENME

Besin Çeşitliliğine dikkat edin:Yiyeceklerinizin çeşitlendirilmesi, beslenmeden elde edeceğiniz faydanın maksimuma çıkarılabilmesi için gereklidir. Hem ana grup gıdalar arasında, hem de gruplar içinde değişik yiyecekler yemeye gayret gösterin.

Besin Piramidi size yiyecekler arasında yapacağınız değişikliklerde faydalı olabilmek amacı ile geliştirilmiştir. Buradaki yiyecek değişim tablolarının da yardımı ile beslenmenizi çeşitlendirin.

Sağlıklı kilo ve Egzersiz:Sağlıklı kilonun korunması hem birçok hastalığın önlenebilmesi, hem de gebeliğin sağlıklı olabilmesi ve korunabilmesi için önemlidir.Çok fazla zayıflık ta, çok fazla şişmalık ta başarılı bir hamilelik şansını tehlikeye atar.

Sağlıklı kilo herkes için standart değildir.Gebe kalmadan önce ideal kilonuz için doktorunuza danışmanız önemlidir. Kilo değişiklikleri ani olmamalı, uygun bir süreye dağılmalıdır. Bu konuda doktorunuzdan yardım alın.

Bol Miktarda Meyve, Sebze ve Tahıl Tüketin: Sağlıklı beslenmenin temel taşları meyve , sebze ve tahıllardır.Bu gruptaki besinler lifler ve ve yaşam için zorunlu vitamin ve mineraller açısından çok zengindirler.Aynı zamanda birçok çalışmanın sağlık açısından önemini gösterdiği fitokimyasallar açısından zengindirler.
Bu yiyecek grupları içinde değişiklikler yapmak önemlidir. Çünkü bu gruptaki değişik besinlerde farklı maddeler bulunur. Hamileliğin ilk dönemlerinde çok gerekli olan Folik Asid bakla, yeşil lifli sebzeler, karnıbahar, brokoli ve taneli tahıllarda bulunur.C Vitamini meyveler (özellikle turunçgiller), domates, biber ve yeşil sebzelerde bulunur. B6 Vitamini patates, muz ve bütün tahıllarda bulunur.Beta Karoten koyu yeşil ve koyu sarı sebzelerde bol miktarlarda bulunur.
Sature Yağ ve Kolesterolü düşük yiyecekler yiyin:Yağlar vücuttaki bazı hücrelerin yapımında ve vitaminlerin emiliminde önemli rol oynarlar. Ancak sature yağlar ve kolesterol gibi bazı yağ grupları obesite ve arterioskleroz gibi bazı kronik hastalıkların oluşmasına sebep olabilirler. Obesite, arterioskleroz ve kronik hastalıklar döllenme yeteneğini etkiler ve hamilelikteki riskleri arttırır.
Genel tavsiye yiyeceklerle alınan yağın toplam kalorinin % 30 unun üzerinde olmamasıdır.Diyetle alınan üç tip yağ vardır: Sature, poliansature ve monoansature yağlar. Sature yağlar toplam kalorinin % 10 unu geçmemelidir. Bu yağ tipi damar tıkanıklığından sorumlu tutulmaktadır.
Hayvansal gıdaların çok fazla tüketilmesi kan kolesterol düzeylerini arttıracaktır. Bütün hayvansal gıdalar, özelliklede yumurta sarısı, karaciğer ve diğer sakatatlar kolesterol içermektedir. Günde 300 mg ın altında kolesterol alınması önerilmektedir.
Yiyeceklerinizdeki Şeker Oranını Ilımlı Düzeylerde Tutun: Aşırı şekerli yiyecekler dişlerde çürümelere yol açacaklardır. Ayrıca pastalar, tatlılar gibi şekerli yiyecekler ideal kilonuzu korumanız açısından tehlike oluşturacaklardır. Sağlıklı bir gebelik için şeker tüketiminizi ılımlı düzeylerde tutmalısınız.
Yiyeceklerinizdeki Tuz ve Sodyum  Oranını Ilımlı Düzeylerde Tutun: Çoğu kişilerde tüketilen aşırı tuz hipertansiyona sebep olmaktadır. Hipertansiyon kalp krizi riskini arttırmaktadır. Hamile kalmak isteyen kadınlarda hipertansiyonun oluşması hamilelik esnasındaki riskleri arttırır.Genellikle günlük sodyum alımının 2400 mg ile sınırlandırılması önerilmektedir.( 1/4 çaykaşığı tuz 500 mg sodyum içermektedir)
Yediğimiz birçok yiyecekte ve tuzda sodyum bulunmaktadır. Özellikle konservelerde ve hazır gıdalarda sodyum oranları yüksektir. Bu yüzden yiyeceklerin etiketlerini mutlaka okuyun ve tuzdan mümkün olduğunca uzak durmaya çalışın.
Lifli Yiyecekler Tüketin: Lifli yiyecekler sağlıklı yaşam için önemlidir. Sindirimi kolaylaştırırlar, bazı kanserlerin oluşumunu önlerler, kan şekeri ve kolesterol düzeylerini dengelerler. Genellikle yaşa bağlı olarak günlük 20-35 gr besinsel lif tüketilmesi önerilmektedir. Eğer bu düzeylerde besinsel lif tüketmeye karar verdiyseniz bunu aşamalı olarak arttırın ve 8 fincan sıvı almaya özen gösterin.
Çözünebilir ve çözünemez olmak üzere iki tip besinsel lif vardır ve herikisi de sağlık açısından önemlidir. Çözünemez lifler bütün tahıllar, taze meyve ve sebzede bulunur. Çözünebilir lifler ise kurufasulye, bakla, yulaf, arpa , patates, elma ve armutta bolca bulunur.Genellikle bu besinler heriki tip lifi de farklı miktarlarda içerirler.
Alkol Tüketiminizi Sınırlandırın veya kesin:Hamileliği planlayan bir ailede hem anne hemde baba adayı alkol tüketimini sınırlandırmalıdır. Alkol tüketimi doğacak bebeğinizde ciddi doğumsal bozukluklara sebep olabilir.Alkol boşuna alınan kaloridir ve besin dengenizi bozar. Fazla alınan alkol şişmanlık, hipertansiyon  ve birçok sağlık problemlerine yol açabilir.
Kafein Tüketiminizi Sınırlandırın: Kafein ile kronik hastalıklar arasında direk bir ilişki açıkça saptanamamıştır. Ancak fazla miktarlarda alınan kafeinin sağlık üzerine bazı olumsuz etkileri vardır. Herkişinin kafeine karşı toleransı değişiktir. Genellikle çok kişi günlük 500 mg ın üzerindeki kafeini (3-4 küçük fincan kahve) tolere edemez. Bu tip kadınların hamiileliklerinde kafein miktarını azaltmaları önerilir.
Kafein merkezi sinir sistemi üzerine etkili olarak aşırı gerginlik ve dikkat dağınıklığına sebep olabilir. Hamileliği planlayan ailelerde hem anne hemde baba adayının kafein alması gerginliğe sebep olabileceğinden ve bu da döllenme yeteneğini etkileyebileceğinden sınırlandırılmalıdır. Kafeinin bırakılması esnasında başağrısı ve yorgunluk gibi belirtiler ortaya çıkabilir. 2-4 haftalık bir sürede kademeli olarak bırakmak bu belirtilerin aşılmasında faydalı olabilir.

Buğday :  Beslenmemizde önemli yeri olan buğday, B vitamini ve mineraller yönünden çok zengindir. Ne yazık ki, un yapımı sırasında buğday taneleri kabuklarından ayrılıp, beyazlaştırılırken atılan kabuklarda bulunan en önemli değerler kabuklarla beraber atılırlar. Böylece vtamin ve mineraller yitirilmiş olur. Bu nedenle, yemeklerimizde kullandığımız, ve beyazlaştırıldığı için, göze daha hoş görünen “beyaz un” vücudumuzda başta kabızlık olmak üzere, diş çürümeleri ve dolaşım bozuklukları gibi aksamalara neden olmaktadır.
Buğday unu ile hazırlanan tatlı, hamur işi  ve diğer yemeklerin hazmı kolaydır.
 
Çavdar : Vitamin ve mineral yönünden buğday kadar zengin olan cavdarın, protein değeri daha yüksektir. Çavdardan elde edilen, çavdar unu daha ziyade ekmek yapımında kullanılır.
 
Maya Ezmesi : Tad verici özelliğinden dolayı, tuz gibi ve hatta tuzun yerine kullanılabilir. Fakat yemekler ile beraber pişmez,sonradan ilave edilir. Çünkü pişirildiği taktirde, içerdiği tüm B vitaminini kaybeder. Maya  ezmesinin bir diğer özelliği ise  sinir ve deri vitamini olmasıdır.
 
Tam pirinç : Diğer adı çeltik olan natürel pirinç, işleme girip  beyazlatılmadan önceki hali ile daha  sağlığa daha faydalı bir besindir.
 
Tabii şeker :  Şeker de un ve pirinç gibi, beyazlaştırılırken ham maddesinde bulunan tüm besin değerlerini yitirmektedir. Vitamin ve minerallerden yoksun olan beyaz şeker, beyaz şeker, damar tıkanıklıklarına, diş çürümelerine ve şeker hastalığına, sebep olabilmektedir. Şeker yarine tabii şeker, bal veya pekmez kullanılması, vücut sağlığı, açısından faydalıdır. Kalitesiz bal bal almamaya dikkat edilmelidir. Çünkü  kalitesiz ballar %40 oranında şeker ihtiva etmektedir.
 
Sebze suyu: Başta havuç, kereviz ve prasa olmak üzere, çeşitli sebzelerden kolayca hazırlanabilir.
tercihe göre yarım kilo hebze doğranarak haşlanır, süzülür, sebzeler ya ezilerek süzgeçten geçirilir ve sebze suyuna katılır, ya da,  haşlanmış sebze olarak ayrıca kullanılır.
 
Soya unu : Soya fasulyesinin öğütülmesi ile elde edilen soya unu, çok az miktarda olmak şartı ile yemeklere sos olarak katılabilir. Böylece yumurtada bulunan, protein ve vitamin telafi edilmiş olur, vücuda yumurta yolu ile alınan kolesterol oranı azaltılır, çünkü bir çorba kaşığı soya ununda bulunan besin değeri, bir yumurtada bulunana eşdeğerdir.
 
Süzme yoğurt : Yoğurdun, bir tülbent içine konulup, asılarak 5-6 saat süzülmesi ile hazırlanır. Süzme işlemi boyunca, bir kada toplayacağınız sıvı hazmı kolaylaştırıcı bir içecek olarak kullanılabilir
 
Yağlar hakkında : Sağlığımız için önemli oldukları kadar, kararında kullanıldıklarında faydalıdırlar. Başta rafine edilmemiş yağlar olarak, zeytinyağı, mısır yağı ve ayçiçek yağı tercih edilmelidir.
Kayıtlı

Gidene kal demeyeceksin,
Gidene kal demek zavallılara,
Kalana git demek terbiyesizlere,
Dönmeyene dön demek acizlere yakışır...

kzmn_asimelek
Yönetici
*****

PUANI: 3
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 942



« Yanıtla #1 : 14 Mart 2009, 20:39:36 »

Paylaşımın için teşekkürler
Kayıtlı
















Şu zAlIm dÜnYaDa iNsAnLaRa kIzAr,sAhIlE InEr,şIiR YaZa
only.angel
Yönetici
*****

PUANI: 1
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 1225



« Yanıtla #2 : 15 Mart 2009, 22:36:19 »

Paylaşım için teşekkürler
Kayıtlı


Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  



Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Love 4ever design by WannaBeDie
Bu Sayfa 0.068 Saniyede 19 Sorgu ile Oluşturuldu